Wednesday, October 9, 2013

SALAM AIDIL ADHA 1434H

SALAM AIDIL ADHA 1431H
“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Korban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.” Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan Hakim Bismilllahirahmanirahim. Assalamualaikum warahmatullahi barakatuh buat para pengunjung "sharing is caring". Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat Aidil Adha buat anda semua dan selamat berkorban demi meninggikan Syiar Islam di bumi Allah ini. -copy paste from Cebisan Nur Hikmah

Tuesday, March 6, 2012

Ku Ingin Kamu - Romance -

Demi semua yang aku jalani bersamamu
Ku ingin kau jadi milikku
Ku ingin kau disampingku

Tanpa dirimu ku
Hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa surga dalam hatiku

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani...

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara
Dan membuatku tak kuasa

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani...

Di setiap alir darahku
Tersimpan di hati kecilku
Bahwa dirimu terindah untukku

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani...

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas
Selama Tuhan masih mengizinkan
Ku ingin selalu menjagamu[ulang 4x]

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas

Friday, March 2, 2012

Wahai Ukhti ....

Wahai ukhti,bila kelak dia telah menjadikanmu seorang bidadari dalam hatinya,Terima dan sambutlah ia suamimu nanti dengan sepenuh cinta dan ketaatan...

Manjakan ia dengan sikap lembut dan penyayangmu,Bantulah ia dengan kesabaran dan doa-doamu…Hiburlah ia dengan nasihat-nasihatmu tatkala beban kehidupan terasa berat di pundaknya…Bangkitkan ia dengan keceriaanmu tatkala dalam keterpurukan,Tutuplah kekurangannya dengan mulianya akhlaqmu…

Insya Allah engkau akan menjadi bidadari tercantik yg ada dalam hati suamimu nanti,Sungguh amat besar pahala yang di janjikan ALLAH Swt kepada Istri yang Ikhlas dalam pengurusan rumah tangganya dan anak-anaknya.

Rasulullah Saw bersabda:''Siapa diantara Kalian yang Ikhlas tinggal di rumah untuk mengurus anak-anak dan melayani segala urusan SUAMINYA,maka ia akan memperoleh pahala yang kadarnya sama dengan pahala para MUJAHIDIN yg berjuang di Jalan ALLAH''(HR.BUKHARI MUSLIM)

Monday, December 12, 2011

WAHAI LELAKI



Wahai Lelaki,(¯`•.¸ღ ღ¸.•´¯)*•♫♥♥
Tugasmu adalah memuliakan perempuan. Ibumu, istrimu, dan anak-anak perempuanmu.
Di Pundakmu mereka bertumpu. Maka sepatutnya kau malu; jika tanganmu masih berpangku dan hatimu tidak tergerak untuk menjadikan mereka mulia.

Wahai Lelaki,(¯`•.¸ღ ღ¸.•´¯)*•♫♥♥
Tugasmu adalah memuliakan perempuan. Ibumu tiga kali lebih berhak engkau hormati daripada ayahmu. Bahkan jika engkau sudah menggendongnya keliling dunia; niscaya tidak akan terbalas kemuliaan ibunda padamu.
Istrimu adalah indikator kebaikanmu. Kemuliaannya melalui tanganmu adalah pemberat amalmu di akhirat kelak.
Anak-anak perempuanmu adalah cermin dirimu. Kesenangan mereka akibat perbuatanmu adalah perisaimu dari api neraka.

Wahai Lelaki,(¯`•.¸ღ ღ¸.•´¯)*•♫♥♥
Tugasmu adalah memuliakah perempuan. Memuliakan, menjadikan mereka mulia, di dunia dan di sisi-Nya.
Maka janganlah sekali-kali berhitung ketika menafkahi Ibumu.

azira anna althafunnisa'

Sunday, December 11, 2011

ITU LAH WANITA dan ITU LAH LELAKI....



✿~ Dari TELINGA jatuh ke HATI, itulah WANITA..mudah terpesona dengan apa yang didengarinya..akibatnya, sering TERTIPU antara pujian hakiki dan TIPU HELAH perangkap.. ✿~

✿~ Dari MATA jatuh ke hati, itulah LELAKI..mudah terpesona dengan apa yang dilihatnya, hingga kerap TERKELIRU antara indah hakiki & palsu.. ✿~

P/S : Oleh sebab itu, wanita perlu BERHATI-HATI dengan UCAPAN LIDAH yang didengarnya & lelaki perlu MENJAGA PANDANGANNYA ...

ingatlah....
‎"... Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat ..."

P/S : Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

-azira anna althafunnisa'-

Monday, August 8, 2011

PENGHAYATAN RAMADHAN MENURUT SUNNAH RASULULLAH DAN PARA SAHABAT


Rasulullah s.a.w amat bergembira dengan kedatangan Ramadhan al‐
Mubarak, bahkan baginda menganjurkan para sahabat supaya bergembira
dengan mengisi ketaatan yang penuh sama ada fardhu ataupun sunat bagi
menghiasi Ramadhan al‐Mubarak. Dengan sebab itu banyak hadith‐hadith
yang menunjukkan kelebihan dan keutamaan Ramadhan dan puasa serta
acara sunat yang lain untuk menambahkan lagi koleksi pahala di sisi Allah.
Di sini dinyatakan hadith‐hadith antaranya:
1. Hadith riwayat Ahmad, al‐Bukhari dan Muslim daripada Sahl bin Sa’d,
sabda Rasulullah

bermaksud: Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali
dengan nama Rayyan, dimana memasuki daripadanya orang‐orang yang
berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang
yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai
ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya.
  
2. Hadith riwayat Ahmad dan al‐Nasa`ie, daripada Abu Hurairah. Sabda
Rasulullah:

bermaksud: Puasa sebagai perisai.3. Hadith riwayat Ibn Majah dan al‐Hakim, daripada Ibn Umar    bahawa
Nabi bersabda:

bermaksud: Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika berbuka
mempunyai doa mustajab yang tidak ditolak.

3. Hadith riwayat al‐Baghawi dari seorang lelaki di kalangan sahabat.
Firman Allah  dalam hadith qudsi:

bermaksud: Satu kebajikan dengan sepuluh kali ganda dan ditambah, dan satu
kejahatan hanya dibalas satu dan mungkin Aku hapuskannya, dan puasa untuk‐
Ku, dan Akulah yang membalasnya. Puasa sebagai perisai dari azab Allah
sebagaimana penyangga, sebagai perisai dari mata pedang.

4. Hadith riwayat al‐Baihaqi di dalam al‐Syu`ab daripada Abu Hurairah,
Rasulullah  bersabda:

bermaksud: Puasa adalah separuh kesabaran, dan di atas setiap sesuatu
mempunyai zakat, dan zakat jasad ialah puasa.

5. Hadith riwayat al‐Nasa`ie daripada Abi Sa`id:

bermaksud: Siapa yang berpuasa sehari semata‐mata pada jalan Allah nescaya
Allah menjauhkan wajahnya dari neraka jahannam selama 70 tahun.

6. Hadith riwayat Ibn Mandah di dalam `Amali, daripada Ibn Umar dan al‐
Dailami, daripada Abdullah bin Abu Aufa bahawa sesungguhnya Nabi ε
bersabda:

bermaksudn: Diam orang yang berpuasa merupakan tasbih, tidurnya merupakan
ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan.

7. Hadith riwayat al‐Bukhari dan Muslim:

bermaksudn: Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu‐pintu syurga,
ditutup pintu‐pintu neraka dan diikat syaitan‐syaitan.

8. Hadith riwayat Ahmad, al‐Bukhari dan Muslim, begitu juga dengan Ashab
al‐Sunan:

bermaksud: Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan
ihtisab, nescaya diampun baginya dosa yang terdahulu.

Wednesday, August 3, 2011

Kelebihan Ramadhan




Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

Biografi

1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.

2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani

3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.

Saturday, May 28, 2011

menangisla di bahu ku..

video

Kau datang padaku seperti biasa
Kusambut bahagia dengan tangan terbuka
Kau balas dengan senyum seadanya
Kutahu ada sesuatu yang berbeza

Kau hanya diam seribu bahasa
Hanya matamu yang cuba berbicara
Bahwa saat ini hatimu terluka
Kau tahu ku ada di sini untukmu

Mencuba tak berkedip menahan tegar di hujung mata
Hingga kau pun tak kuasa, berderailah air mata
Dalam pelukku kau curahkan semua

Menangislah …
Kadang manusia terlalu sombong tuk menangis
Lalu untuk apa air mata telah dicipta
Bukan hanya bahagia yang ada di dunia
Menangislah …
Di bahuku kau berikanku kepercayaan
Bahwa laramu adalah haru biruku
Kerna aku adalah sahabatmu
Menangislah … (dibahuku ku disini untukmu)
Menangislah … (dibahuku kerna ku sahabatmu)

Thursday, October 21, 2010

TEPAT NYA TANGGAL 25/10/2010...

tepat sahaja tanggal 25 oktober, lahirnya seorang wanita ke dunia yang berkulit putih cerah seakan2 anak cina hanya bertemankan seorang ibu dan seorang ayah. lalu beberapa tahun kemudian si ayah telah pergi ke tempat lain kerana tidak serasi dengan si ibu lalu tinggal la si anak dan ibunya keseorangan. di lahirnya di pendang,kedah dan dibesarkan di bukit mertajam,pulau pinang sehingga beliau besar di pendang selama beberapa tahun. lalu si ibu berkata " nak jom la kita pindah ke tempat lain pendang ni boring hnya sawah padi ja ada. lalu si anak hnya mengikut sahaja kata2 si ibu kerana si anak masih kecil tidak memahami apa2..

lalu pindah sahaja dia ke pulau pinang mencari tmpt tinggal yang agak pedalaman, dengan di temani seorang ayah tiri, lalu dapat la beliau 4 orang adik baru, walaupun adik tiri namun hubungan mereka sgt akrab. seakrab mereka selalu share suka duka.

ketika masuk ke alam persekolahan beliau adalah seorang anak yang sgt pintar dlm kelaz. setiap kali kedudukan beliau dlm kelas pasti akan mendapat tempat num 1 mahupun 2..tidak prnah sesekali dpt num 3. ibu beliau sgt bangga dgn beliau. namun kerana tidak mempunyai wang yang secukupnya beliau sek sampai tahap rendah sahaja. lalu bekerja sementara untuk mencari rezeki.

dalam alam pekerjaan pula beliau telah dirisik oleh seorang lelaki untuk di jadikan teman hidup. lalu di restui oleh kedua2 pihak keluarga lelaki dan perempuan beliau di ikatan dalam satu ikatan iaitu " perkahwinan".

setelah berkahwin beliau berpindah ke Selangor kerana mengikut suami.oleh kerana suami beliau kerja di klang, suami beliau mahu menetap di Damansara atas dasar kwsn yang agak strategik dan selesa utk anak2. seorang suami atau seorang ayah yang tidak pernah abaikan tanggungjwb walaupun sibuk selalu. selama 28 tahun beliau telah bermastautin di selangor dengan mempunyai anak seramai 6 orang 2 lelaki dan 4 perempuan. anak2 beliau telah di lahirkan di pulau pinang kerana mengikut orang tua-tua kata "kalo nak bersalin balik ke kampung halaman masing2" anak pertama beliau sangat di sayangi oleh ibu beliau atas dasar " cucu sulong" lalu beliau mendapat anak kemba iaitu anak ke 4 dan ke -5. ketika beliau bersalin kan anak kembar ramai yg meminta untuk mahu menjaga akan tetapi beliau dan suami menolak kerana mereka ingin menjaga sendiri..walaupun anak kemba beliau dilahirkan dalam keadaan tidak ckup bln namun baby itu dalam keadaan selamat.kini mereka telah besar. anak2 beliau skrg semua sudah besar panjang setelah masing2 tamat belajar bermula dari yang sulong di kolej shah putra,pahang diikuti yang ke dua Universiti Teknologi Malayia(UTM) jalan semarak,kl dan yang ketiga politeknik shah alam dan yang ke-4 di Universiti Terengganu Malaysia(UMT) dan ke-5 di Universiti Sains Malaysia(USM) dan yang terakhir masih berada di peringkat sek rendah.

beliau adalah seorang ibu dan juga seorang isteri yg dedikasi yang terlalu caring ttg anak2 dan keluarga. walaupun beliau jenis tegas dgn anak2 namun kasih syg itu terbelah bagi. beliau sgt suka melayan tetamu yang suka hadir di rumah tidak tumpah sama seperti arwah ibu beliau. beliau tidak suka menyakiti hati orang lain mahupun jiran tetangga. sekali tetamu hadir di rumah pasti nak merasakan masakan beliau.beliau seorang yang sgt periang dah suka bercerita dgn sahabt2 beliau. seorang yg prihatin terhadap org lain dan anak2.

ketika 3 beradik atas telah abih belajar kini mereka bekerja demi menampung diri dan keluarga. namun ketika 2 anak kemba beliau telah menyambung pelajaran di luar negeri, beliau telah jatuh sakit sehingga anak beliau balik pada bln ramadhan 1431h iaitu pada hujung ramadhan 27/08/2010. ketika kepulangan anak kemba beliau di rumah beliau di minta untuk pergi ke hospital kerana keadaan semakin teruk. sepajang minggu semester break anak kemba beliau,utk exam mid term anak kembar beliau telah korbankan diri untuk menjaga beliau di hospital selama 9 hr dan mnyambut raya di hospital bersama keluarga. dalam saat2 terakhir beliau pada syawal ke-5 malaikat mungkar nakir telah menjemput beliau utk kembali ke tmpt asal beliau pada tarikh 15/09/2010 bersamaan syawal 1431h. alangkah sedih anak2 dan suami beliau yang masih terngiang2 kenangan ini. itu lah beliau "WAN SHAHROM BINTI ABDULLAH" ibu azira anna althafunnisa'... SELAMAT HARI LAHIR MAK!!! adik syg mak... kali ini kita xkan dpt meraihkan bersama2...insyaAllah di syurga al jannah kita meraihkan ia... amin..adik doakan mak berada dikalangan org2 yg beriman..

Setiap kesabaran akan dibalas dengan taqwa.Ganjaran yg lebih bermakna. Kehilangan org tersayang merupakan suatu ujian hebat.Ingat Allah bersama dgn org2 yg sabar.Teruskan berdoa kesejahteraan ibu ana.Semoga Allah memerima dan mendengar doa anak yg solehah ini.

"Apabila seorang anak adam mati, akan terputus semua perkara kecuali tiga:"

1. Doa anak yg soleh
2. Sedekah jariah
3. Ilmu yang bermanfaat

ana akan Terus berdoa untuk ibu, semoga pahala doa anak yang solehah akan terus mengalir sebagai hadiah kepadanya.

Wallahu a'lam

kepada pembaca setelah abih bca sedekahkan la -Al-fatihah- sekian... syukran jazillan ya sahabat... :'(

Monday, October 18, 2010

Jika Dia Benar Untuk Ku....



Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu